Erobird Winkel

RECENSIES

sm roman boek

"Joyce, onderwerping in liefde"

De uitgeverij Erobird heeft onlangs het tweede boek van Henk Voogel met de titel "Joyce" op de markt gebracht. In dit boek maken we kennis met de preutse Joyce, die geleidelijk de wereld van macht en onmacht ontdekt en zich uiteindelijk volledig overgeeft aan lust en wellust tijden s SM-spelletjes. Het verhaal is heel realistisch geschreven en zowel voor dominanten als onderdanigen heel herkenbaar omdat de auteur de belevingswereld uit eigen ervaring kent en dit buitengewoon goed weet te verwoorden. Een prima opvolger van "Sylvia" en zeker de moeite waard.

Bron: Massad 189, juli-augustus 2001

meer recensies

sm roman boek

"Wendy, verliefd en gehoorzaam"

Dit is het nieuwste boek waarvan het eerste verhaal gaat over Wendy, die door haar vriend en Meester gebruikt wordt als een soort pion en het het moment dat ze daar achter komt, is ze hopeloos omdat ze van hem houdt.

Bron: Karin (Kinky Bad stel)
Zie links)

meer recensies

sm roman boek

"Connie, gepijnigd uit liefde"

De Schattebouten van Henk Voogel

Wie wel eens de Kamasutrabeurs bezoekt, kent de schattebouten van Henk Voogel. Ze heten Sylvia, Joyce, Iris en Connie. En ze liggen ter verkoop op de kleine stand die hij daar altijd inricht. Ze zijn ook gemerkt, die meiden. "Erobird" luidt de imprint onderaan hun achterzijde. Want het zijn geesteskinderen. Voogel schrijft SM-romans die hij in eigen beheer uitgeeft. Dat betekent investeren en hard werken, want in tegenstelling tot wat sommige mensen geloven, zit er geen groot geld in SM-boeken. De gerenommeerde uitgeverij Atlas heeft het in de jaren negentig wel eens geprobeerd met een Zwarte Reeks, goed verzorgd, heftig, en literair, maar die is in zijn geheel bij De Slegte terecht gekomen.
    De opkomst van het internet heeft trouwens de hele seksliteratuur een zware slag toegebracht. Waarom zou je naar een winkel gaan om daar te zoeken, wat je in het geniep van je werkkamer kunt downloaden. Er zat voor Henk Voogel dan ook niets anders op dan zijn romans zelf te laten drukken en binden om er vevolgens zèlf mee op de markt te gaan stan, want de gewone boekwinkels zien geen handel in zijn geesteskinderen. Connie is van hen niet de jongste, maar ze is wel het laatst in de openbaarheid gebracht. "Dit boek is geschreven in de jaren tachtig van de twintigste eeuw", zegt Voogel in zijn voorwoord, dat gedateerd is met het jaartal 2002.

De geesteskinderen van Henk Voogel hebben het een en ander gemeen. Ze zijn allemaal begin twintig, misschien zelfs nog jonger. En zij hebben gekozen voor een administratieve loopbaan. Dat is noodzakelijk, want bij het vormgeven van zijn dominanten volgt Voogel een klassiek patroon. Het zijn rijke zakenlieden, in ieder geval personen die een veer voor de mond kunnen wegblazen. Die welstandigheid maakt het leven voor de auteur namelijk een stuk eenvoudiger. Het is nu voorstelbaar, dat zij over afgelegen villa's beschikken met ruime keldervertrekken, state of the art martelkamers en eventueel nog huispersoneel dat ingeschakeld wordt bij de training van de onschuldgie maagden. Dat is ook het lot van Connie. Zij is nog geen achttien, als zij bij mijnheer Roberts in dienst treedt als secretaresse.
    Hoe ziet zij eruit? "Zij had een lief gezicht, omlijst door een massa bruine krullen en met een paar gezellige sproeten rond haar neus, maar wie goed keek, zag soms een fonkeling in haar bruine ogen die deed vermoeden dat er meer in haar school dan alleen maar een lief karakter. Verder was ze in feite heel mooi: slanke taille, stevige borsten van de juiste omvang, gave huid, maar - verlegen als ze was - verhulde ze dat met wijde bloesjes en jasjes."
    Mijnheer Roberts regelt een kasverschil, zodat hij Connie van diefstal kan beschuldigen. Ze kan kiezen tussen de politie of gehoorzaamheid. Hoe kan het ook anders en dan mag ze meteen mee naar het tweede huis van mijnheer Roberts. Dat is van alle gemakken voorzien. Zo beschikt Connies baas over een stoel, waar automatisch een soort kluisters uit springen. Alles is nu klaar voor de training die Connie naarmate het boek vordert, met meer enthousiasme ondergaat. Zij begint ook op mijnheer Roberts te vallen. Een stevig leeftijdsverschil tussen sub en dominant is namelijk een vast element in de boeken van Henk Voogel. Mijnheer Roberts neemt grote risico's, zodat Connie tegen het eind van het boek in handen valt van een foute dominant, die bovendien ook nog een echte slavenhandelaar blijkt. Maar gelukkig houdt mijnheer Roberts alles goed in de gaten, zodat op het laatste moment een redding volgt. Connie weet nu, aan wie zij zich de rest van haar leven moet binden, geestelijk en lichamelijk.

In al Voogels boeken zijn de dominanten zeer zelfverzekerde heren die precies weten wat zij willen en het proces totaal sturen. Zij worden nooit voor onverwachte verrassingen gesteld, zoals wij, als we in de slaapkamer bezig zijn en spel ineens een geheel andere wending neemt dan we hadden gedacht.
Hun trainingsprogramma is altijd de rode draad door de Erobird-boeken en dat programma wordt afgewerkt. In Voogels universum zijn dominanten dan ook betrekkelijk emotieloze elementen die om vrij onduidelijke redenen zo'n meisje tot gehoorzaamheid trainen en tot liefhebsters van pijn. Of het moest zijn, dat de meester nu en dan opmerkingen maakt in de trant van "Ik houd van jou".
In Connie legt mijnheer Roberts overigens aan de zeventienjarige buurjongen Peter uit, wat hem beweegt. Hij doet aan SM en Peter krijgt op dat gebied een vrij naukeurige uitleg. Maar waarom mijnheer Roberts het nou allemaal zo lekker vindt, dat verklaart hij niet en Peter vraagt daar ook niet naar. Hij mag wel meedoen aan een spel met Connie. En daarna leent mijnheer Roberts haar een keertje aan Peter uit. Maar hij doet verder niks met de hopeloze verliefdheid die zoiets bij een puber wel zou moeten opleveren. Peter had minstens moeten proberen haar te stelen. De kern van Connie ligt dan ook niet in de geestelijke processen, maar net als in al Voogels boeken, in het spel, de dingen die Connie in een rap tempo moet ondergaan. Net zolang tot het boek uit is. Connie weet dan dat mijnheer Roberts het allemaal uit liefde doet ... Nee, in de boeken van Henk Voogel is geen twijfel mogelijk, geen aarzeling, geen uitweg ook die de onderdanige ondanks de geboden mogelijkheid niet kiest. De kleuren zijn helder, de lijnen scherp gestoken. Aan de vaagheid van het leven buiten de Kamasutrabeurs wordt niet gedaan. Maar, zullen sommigen misschien zeggen: "Waarom ook? We worden in de tram al genoeg met de werkelijkheid geconfronteerd."

Het moet voor Henk Voogel zelf trouwens een mooie gedachte zijn, dat er een markt is waar hij zijn schattebouten kan verkopen. Steeds weer. Voor luttele euro's. Dat is nog eens wat anders dan je sub na zorgvuldige afspraken "uitlenen". Dat is in handen geven van wildvreemden, omdat ze de juiste prijs betalen. En op elk exemplaar staat nog een streepjescode ook.

Bron: Kerfstok juni/juli 2003

meer recensies

sm roman boek

"Iris, tien geboden voor een seksslavin"

Dit is de tweede roman van Henk Voogel over de relatie van een jonge vrouw met een dominante man. Een echte man dus, voor een echte vrouw. Want Iris verlangt naar hem vanaf het eerste moment van hun ontmoeting. Dat is op een doorsnee feestje, waar ze zich verveelt in het gezelschap van de zoveelste onbenul die haar (letterlijk) niet boeit. Dan verschijnt de ware Chris, die haar meeneemt, en vanaf dat moment, 250 pagina's lang, precies die kwellingen doet doorstaan die haar diepste verlangens bevredigen. Kenmerkend voor deze inwijdingsrite van de jonge vrouw is dat ze niet mag klaarkomen zolang haar meester het niet toestaat, moet leren charmant te zijn, zich goed te kleden, properheid te betrachten, aan anderen te denken, en in alles gehoorzaam te zijn aan haar meester. Kortom een echte vrouw te zijn.

Bron: De Nieuwe sekstant, voorjaar 2002

meer recensies

sm roman boek

“Sylvia en andere verhalen”

"....Vooral het verhaal "Yvette en Sander" is een prachtig voorbeeld van het samengaan van liefde en SM. Hierbij wordt het gehele verhaal opgesplitst in de ervaringen en gevoelens van Yvette en de terughoudende verlangens van Sander. Als er een schoolvoorbeeld is van de stelling dat SM de hogeschool der liefde is, is het dit verhaal wel ...."

"....De schrijver neemt je in ieder geval op een vlotte manier mee in zijn fantasiewereld. En in de meeste gevallen voert liefde duidelijk de boventoon. Er zijn twee verhalen die niets met SM te maken hebben en waar de schrijver verhaalt van ontluikende (lichamelijke) liefde. Alhoewel het in de meeste gevallen om jonge hoofdpersonen gaat, is het voor de ouderen onder ons ook leuk om de verhalen te lezen. ...."

"De over het algemeen vlotte schrijfstijl, de 'ík'-vorm die de schijver hanteert, zowel in de vrouwelijke als de mannelijke hoofdrol, maken het een goed leesbaar en aangenaam boek. Een aanrader voor een ieder die geniet van een fantasievol SM-verhaal."

Bron: Kerfstok, tijdschrift over SM, april/mei 2000

meer recensies

sm roman boek

"Tanja, onschuldig plezier"

In dit boek beschrijft Henk Voogel de liefdevolle relatie van een vader met zijn dochter, waar hij later ook een seksuele en BDSM relatie mee heeft. In het begin had ik erg veel moeite met het lezen van dit verhaal, waarin toch sprake is van incest, maar gaandeweg verdween mijn vooroordeel, mede door de liefdevolle manier waarop het geschreven is en het gebeuren in het boek dat door zowel de vader als de dochter als prettig wordt ervaren. Er is totaal geen sprake van dwang.

Bron: Karin (Kinky Bad stel)
Zie:
links

meer recensies

sm roman boek

"Yvonne, strenge en lieve verhalen"

Vrouwenlust

Dit is alweer het vijfde boek waarin Henk Voogel zijn seksuele fantasie de vrije loop laat. Na Sylvia, Joyce, Iris en Connie is dit de tweede verhalenbundel. De Yvonne van het titelverhaal vertelt hoe haar man haar met behulp van een soort kaartspel opdrachten laat uitvoeren, zoals naakt lopen of gewaagde kleding dragen zonder slipje of zich stiekem vingeren in het openbaar. Ze moet pijn lijden en krijgt af en toe met een zweepje als ze ongehoorzaam of stout is en mag slechts bij hoge uitzondering klaarkomen. Ze geniet van dit alles buitensporig.
De andere 14 verhalen borduren verder op dit overheersende patroon, maar er zit ook een aantal verrassingen bij, zoals een visie op de hemel, een utopie, science fiction, enkele verhalen zonder SM, en aan het eind een gedicht dat de schoonheid en macht van het meisje bezingt.
Voogel schrijft in de eenvoudige taal van kasteelromans of van de ontboezemingen in een tijdschrift als 'Mijn Geheim'. Volkslectuur dus. Maar opwindend genoeg, en zeker aanbevolen.

Bron: de Nieuwe Sekstant, winter 2000

meer recensies

sm roman boek

"In de ban van zijn wil"

Herkenning van mezelf

Beste Paul,
Nu zo'n 2 jaar geleden heeft iemand mij deel 1 van "In de ban van zijn wil" per mail gestuurd. Ik heb dat verhaal gelezen en heb daarna 2 nachten niet kunnen slapen. Na die 2 slapenloze nachten wist ik het zeker, DIT was het waar ik mezelf in kon vinden, HIER was ik al mijn hele leven naar op zoek. Daarna heb ik de rest van het boek gelezen en ben op die manier zelf de prachtige wereld van BDSM in gerold.
Mijn dank is dan ook ENORM, door jou boek heb ik mijn ware aard ontdenkt.
esméralda

Bron: smverhalen.nl